top of page

FAQ FHIR - חלק א

עודכן: 9 ביולי 2021

מטרת המסמך להרחיב את הידע על FHIR, לאור שאלות בהן נתקלנו באופן כללי ובמהלך העבודה עם ארגוני הבריאות


המרחב

  • מה זה FHIR?

  • FHIR ו HL7

  • FHIR ו SNOMED

  • FHIR ו LOINC

  • FHIR ו ICD

  • FHIR ו OpenEHR

  • FHIR ו OMOP

  • FHIR ו JSON

המרחב

מה זה FHIR?

FHIR - Fast Healthcare Interoperability Resources

FHIR הוא מודל לייצוג והעברה של מידע רפואי. בעזרת מודל זה מערכות יכולות להחליף ביניהן מידע בצורה אחידה. FHIR מגדיר כיצד בדיוק יש להציג את המידע הקליני, כך שניתן יהיה להבין בדיוק מה המידע המועבר וכיצד לפרש אותו לפי סכמה ומודל ידועים מראש.

למשל, העברת פרטי מטופל ב-FHIR נעשית ע"י שימוש באובייקט ראשיResource) בשם Patient). במסגרת ה-resource מוגדר בדיוק כיצד יש להעביר את פרטי המטופל כגון: מזהה המטופל, שם הפרטי, שם משפחה, מין ופרטי התקשרות עימו. מאחר וכל המידע מוגדר במודל ידוע מראש ומתועד היטב, מערכת מידע אחרת שתומכת FHIR יכולה לקלוט את המידע ולעבד אותו בקלות.


לקריאה נוספת:


מה הקשר בין FHIR לבין HL7?

HL7 הוא ארגון ללא מטרות רווח אשר מגדיר סטנדרטים ופרוטוקולים לשיתוף מידע קליני בין מערכות מידע. FHIR הוא התקן האחרון של HL7, כיום בגרסתו הרביעית (4R). הארגון יצר סטנדרטים נוספים בעבר כמו C-CDA או Messaging 7HL. אלו סטנדרטיים ספציפיים יותר ופחות גמישים מ- FHIR. עוד הבדל משמעותי הוא היכולת להעביר המידע ב-RESTful API ותמיכה בהגדרות חיפוש מתקדמות.

לקריאה נוספת:



מה הקשר בין FHIR לבין טרמינולגיה?

FHIR מאפשר הפניה ל-Codeable Concept - הצגת ערך מסוים כמשויך למערכת קידוד שהיא טרמינולוגיה - SNOMED, LOINC ועוד. ניתן להציג ערך כשמשויך ליותר ממערכת טרמינולוגיה אחת. בעמוד הרשמי של FHIR ניתן למצוא בעיקר התייחסות ל SNOMED.


FHIR מגדיר עבור כל ערך מערכת קידוד נבחרת, כך שהערך יהיה מוגדר בצורה אוניברסלית. למשל, כדי לייצג את העובדה שמטופל עבר ניתוח להוצאת תוספתן ב-FHIR, ניתן להגדיר שהמטופל עבר פרוצדורה קלינית(Procedure) תחת שדה Code, בעזרת הערך הרלוונטי מתוך טרמינולוגיה של SNOMED.



FHIR ו- SNOMED

SNOMED CT Systematized Nomenclature of Medicine -- Clinical Terms -

SNOMED הוא ארגון ללא מטרות רווח ששם לו למטרה להגדיר את כל המונחים הקליניים בעולם. הם מארגנים בצורה סיסטמתית מונחים ראשיים ומונחים נרדפים (synonyms). מדובר במאות אלפי ערכים באנגלית ויחד עם התרגומים לשפות שונות והגדרות מקומיות שונות (אוסטרליה משתמשת בטרמינולוגיה מעט שונה מזו האמריקאית) מגיעים למיליוני ערכים.

כדי לחפש ערכים ב SNOMED ואת המונחים המקבילים, משתמשים ב SNOMED Browser.

לקריאה נוספת:



FHIR ו-LOINC

LOINC - Logical Observation Identifiers Names and Codes

LOINC הוא ארגון בינלאומי אשר מגדיר סטנדרטים של מונחים (טרמינולוגיה) קליניים, בעיקר לצרכי אבחנות ובדיקות מעבדה.

יש חפיפה בין LOINC לבין SNOMED. כך למשל כאשר רוצים לציין שמטופל עשה בדיקות מעבדה ((FHIR Observation לסוכר בדם, ל-SNOMED ול-LOINC יש דרך אחרת להציג את הקונספט בצורה אוניברסלית, כך שכולם יבינו את המשמעות. כפי שצוין FHIR תומך בשימוש של יותר מ Code אחד כך שמסמך FHIR אחד יכול להשתמש ב-LOINC ובSNOMED במקביל.


לקריאה נוספת:


FHIR ו- ICD

ICD - International Classification of Diseases

בעזרת ICD מתבצעת קלסיפיקציה (קטלוג, מיון) של בעיות קליניות. גם כאן מדובר בסטנדרט אוניברסלי אשר מאפשר תיאור של בעיה קלינית כך שכל מערכת תוכל להבין אותה. ICD מתרכז בבעיות קליניות, לעומת SNOMED אשר רחב בהרבה ומציע גם קודים של תרופות, למשל.

למשל אם צריך לציין את המצב הרפואי(Condition) ממנו סובל המטופל, ובפועל הוא סובל מסוכרת סוג 2 אז קוד ה ICD-10 שלDrug or chemical induced diabetes mellitus with diabetic nephropathy הוא E09.21. קיימות מספר גרסאות של ICD, אשר הולכות ומתרחבות עם הזמן, ולכן חובה לציין את מספר הגרסה ממנה נלקח הקוד: ICD-10 ,ICD-9.


לקריאה נוספת:


מה הקשר בין FHIR לבין OpenEHR?

במציאות המורכבת, כאשר מטופל עובר מרופא לרופא ובין ספקים שונים (בית חולים, מרפאת מומחים, מכון רנטגן, רופא משפחה…) קשה לנהל את המידע ולעיתים מתקבלות החלטות לא נכונות בגלל מחסור בנתונים קודמים.

OpenEHR הוא סטנדרט מעולם מערכות המידע הרפואיות אשר מתאר את הניהול, אחסון ואף שיתוף של מידע רפואי. מטרת הסטנדרט ליצור לכל מטופל גיליון רפואי אחיד ומלא, שאינו תלוי בספק EHR זה או אחר.

openEHR מתייחס להעברת הנתונים כאמצעי להגשמת המטרה של שמירה על הרצף הטיפולי, בעוד שFHIR- מתמקד במבנה הנתונים ואופן העברת הנתונים בין מערכות.

סטנדרט OpenEHR ומערכות המידע אשר תומכות בו מנוהלות על ידי ארגון ללא מטרות רווח שנקרא באותו שם. הארגון מנהל גם מערכות מידע התומכות בסטנדרט, למשלEHRBase .


לקריאה נוספת:


FHIR- ו OMOP

OMOP - Observational Medical Outcomes Partnership. מדובר בקבוצה שפעלה מטעם ארגון OHDSI ליצירת Common Data Model עבור בסיסי נתונים המשמשים למחקר במידע רפואי.


OMOP משמש בעיקר למטרות מחקר - ואילו FHIR מהתמקד בעיקר בתפעול ושימוש קליני. את המידע שנשמר בOMOP אפשר להמיר כמובן אל FHIR.


בעזרת OMOP ניתן לבנות בסיס נתונים עם סכמה אחידה וידועה מראש. הסכמה מכילה אוסף של חוקים להבטחת איכות גבוהה של נתונים. למשל, כל מטופל שמופיע בטבלה של בדיקות מעבדה, חייב להיות קיים בטבלה הראשית של המטופלים.


ה-Common Data Model אוסף אליו מידע מן המערכות השונות, הן הקליניות(EHR) והן האדמיניסטרטיביות.

מאחר וה CDM הוא סכמה בלבד, ניתן לממש אותה בפועל בעזרת בסיסי נתונים שונים, בהתאם למה שהארגון מעדיף. כך למשל יש CDM לאורקל ואחר ל MySQL.


לקריאה נוספת:


FHIR ו- JSON

JSON - JavaScript Object Notation.

JSON הוא פורמט לאחסון והעברת מידע בין מערכות הבנוי בצורה נוחה לקריאה לבני אדם. השימוש בו מאוד פופולרי בעולם מערכות המידע, ולא מוגבל לשימוש רק בעולם הרפואה. כאשר מייצרים קובץ או הודעה של FHIR, בדרך כלל הפורמט הטכני שלה יהיה JSON.

האלטרנטיבה המרכזית ל-JSON היא XML אולם זה פורמט פחות מקובל. יצרני התוכנה מתמקדים ב JSON וכך גם התיעוד שלהם, מאחר ש-JSON יותר פשוט ונוח (ראו דוגמאות למטה).

באתר הרשמי של HL7 FHIR אין העדפה ל JSON על פני XML וניתן למצוא דוגמאות לשני הפורמטים.


לקריאה נוספת:


התוכן נכתב ונערך על ידי איתי בראון


471 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page